Omroep Brabant Nieuws
-
Vrouw overleden nadat lantaarnpaal op auto viel in Valkenswaard
De vrouw die vrijdagnacht zwaargewond raakte nadat een lantaarnpaal op haar auto viel in Valkenswaard, is zondag overleden. Dat heeft de politie zondagavond bevestigd.
Het ongeluk gebeurde in de nacht van vrijdag op zaterdag aan de Tienendreef. Een automobilist reed volgens de politie met hoge snelheid vanuit Dommelen richting Valkenswaard en verloor de macht over het stuur. De auto schoot van de weg, botste tegen een lantaarnpaal en raakte ook een boom.
Door de klap brak de lantaarnpaal af en viel op de andere weghelft, waar op dat moment een auto met een man en een vrouw tegemoet reed. De bovenkant van de paal boorde zich door de voorruit van hun auto. De vrouw raakte daarbij zwaargewond.
Hulpdiensten, onder wie een traumateam, kwamen met spoed naar de plek van het ongeluk. De veroorzaker van de crash is door de politie aangehouden. De politie wenst de nabestaanden van de overleden vrouw veel sterkte.
Noodlottig ongeluk
De familie deelt het verdrietige nieuws ook op Facebook. "Met diepe droefheid delen wij mee dat ze na een noodlottig ongeval is overleden", schrijven de nabestaanden. "Woorden schieten tekort. We zullen haar als moeder en partner herinneren om haar warmte, liefde en de mooie momenten die we samen mochten beleven." -
Chantal zwemt voor meer tijd voor mensen met kanker, net als haar man kreeg
Samen met 29 familieleden, vrienden en naasten zwemt Chantal Vorstenbosch uit Berkel-Enschot zondag de Swim to Fight Cancer in de Piushaven in Tilburg. De club zamelt hiermee geld in voor onderzoek naar kanker en reservetijd voor mensen met kanker, net zoals haar man Ralf extra tijd kreeg. "Hij heeft drie jaar extra kunnen leven dankzij een onderzoek, dat gun ik anderen ook", zegt Chantal.
Met een stralende glimlach op haar gezicht kijkt Chantal zondagmiddag uit over een drukke Piushaven. Langs de kant juichen toeschouwers de zwemmers toe. Familieleden, vrienden en bekenden houden enthousiast spandoeken omhoog om Team Ralf een hart onder de riem te steken.
"We zijn met de hele club al een half jaar bezig met trainen. Met z'n allen buiten zwemmen was in het begin heel koud, maar met deze tropische temperatuur is het lekker verkoelend", lacht Chantal.
Toch heeft het evenement een dubbele lading voor haar en alle deelnemers. "Het is een vrolijk feest, maar dat iedereen die betrokken is te maken heeft of heeft gehad met kanker, geeft ook hartzeer."
'Drie jaar extra'
Haar man Ralf kreeg in januari 2020 te horen dat hij uitgezaaide darmkanker had. Dokters dachten in eerste instantie dat hij niet meer te genezen was, maar hij kon meedoen aan een onderzoek. "Ralf heeft misschien wel drie jaar extra kunnen leven door dat onderzoek. Dat gun ik andere mensen ook. Al hoop ik dat deze ziekte in de toekomst helemaal niet meer eindig hoeft te zijn."Net als Chantal hopen ook haar 29 teamgenoten geld op te halen met de zwemtocht. Het team heeft van tevoren al het torenhoge bedrag van 85.500 euro bij elkaar gekregen. "Dat bedrag is zeker niet flauw", lacht Ad van den Berg enthousiast. Hij is een vriend van de familie en draagt hen een warm hart toe. "Zij hebben zelf ervaren hoe het is als iemand reservetijd krijgt. Ik ben blij dat ik ze kan steunen."
Ook Maikel Loots staat te juichen langs de kant. "Ik ben meer dan dertig jaar een goede kameraad van Ralf geweest. We kennen elkaar vanaf de basisschool", herinnert hij zijn vriend. Toen Chantal een paar maanden terug met het idee van de zwemtocht kwam, was Maikel direct enthousiast. "Als we het doen, gaan we het goed doen, in de stijl van Ralf. Dan gaan we ook het verschil maken", was de gedachte volgens Maikel.
Volle overtuiging
En die gedachte is zondagmiddag terug te zien. Met volle overtuiging en flinke snelheid baant het team zich een weg door de Piushaven. Chantal komt stralend de finish over en betreedt met een nog grotere glimlach de steiger."Het was lekker in het water en heel fijn. In het begin was het zwaar om mijn ritme te vinden en ik voelde de emotie dat we nu echt aan het zwemmen waren met z'n allen. Maar ik werd gedragen door het publiek. Ralf zou heel trots zijn geweest", straalt ze.
Alle deelnemers van Swim to Fight Cancer hebben zondag samen een bedrag 374.340 euro voor onderzoek naar kanker opgehaald.
-
Waarom dieren niet schrikken van noodweer, boswachter Frans legt het uit
Nesten die uit bomen zijn gewaaid, afgebroken takken en omgevallen bomen: na een zware storm als die van zaterdagnacht lijkt de natuur flink toegetakeld. Toch is de impact op wilde dieren minder groot dan misschien gedacht. “De dieren wisten allang dat deze storm eraan zat te komen”, weet boswachter Frans Kapteijns.
Mensen slepen bij het zien van donkere wolken snel hun tuinkussens binnen en sluiten de ramen, maar lang voor de eerste donkere wolken zich samenpakken, is de natuur al bezig met haar eigen voorbereiding, vertelt boswachter Frans.
Waarschuwingssysteem
Wetenschappers denken dat de dieren veranderingen in luchtdruk, luchtvochtigheid en elektrische lading in de atmosfeer waarnemen. "Dieren voelen dus ruim van tevoren dat er slecht weer aankomt", merkt Frans. "Konijnen verdwijnen hun burcht in, reeën zoeken een beschutte plek diep in het bos en hazen drukken zich plat tegen de grond achter een graspol of verhoging", legt Frans uit.Dat wil niet zeggen dat alle dieren per se ongeschonden uit een storm komen, maar het vergroot de kansen wel: "Als een boom omvalt waar een steenmarter nog in zit, kan hij gewond raken. Maar dat zijn toevalligheden. Ze voelen een storm aankomen, alleen niet welke boom straks omwaait." Ook jonge vogels die nog niet uit het nestje kunnen vluchten, kunnen met nest en al uit een boom waaien.
Jonkies lopen het meeste risico
Voor de meeste vogels komt de storm op een gunstig moment: "De meeste jongen zijn al uitgevlogen of weten hoe ze met de ouders mee kunnen vluchten voor het noodweer. De tweede leg hebben de meeste vogels pas eind juli." Voor ooievaars ligt dat anders. Hun enorme nesten liggen hoog boven de grond en kunnen honderden kilo's wegen. "Als zo’n nest omwaait, gaan jongen onvermijdelijk mee naar beneden.”Valt een jonkie toch uit een nest, zullen de meeste oudervogels het dier alsnog zo goed mogelijk proberen te verzorgen. "Maar ze zijn wel een makkelijkere prooi voor roofdieren, zoals huiskatten."
Sterke storm, sterk bos
Hoewel een storm voor mensen vooral schade betekent, is dat in het bos een ander verhaal. Stormen horen volgens Frans bij het natuurlijke onderhoud van het bos. "Vooral in de herfst en het voorjaar helpen stormen bomen om dode takken kwijt te raken." Bij een zomerstorm breken ook gezonde, groene takken af. "Dat is jammer, maar meestal niet echt schadelijk."Een boom die volledig omwaait, had vaak al een zwakke plek. "Denk aan een slecht wortelstelsel of aantasting door schimmels. Een gezonde boom is ongelooflijk sterk." Bovendien zorgt een omgevallen boom voor nieuw leven. Er komt meer zonlicht op de bosbodem, jonge bomen krijgen ruimte en het dode hout wordt een thuis voor insecten, schimmels, vogels en kleine zoogdieren.
Veranderingen in gedrag
Paniek zie je volgens Frans nauwelijks bij wilde dieren. "Voor hen hoort een storm gewoon bij het leven. Ze zoeken dekking en wachten af." Dat verschil merk je goed bij huiskatten en honden. Omdat die binnenshuis leven, zijn ze minder gewend aan signalen uit de natuur. "Ze schrikken pas van de eerste bliksem of donderslag, voelden die niet van tevoren aankomen, en worden bang."Bij sommige honden merk je wel iets van dat instinct: ze worden al onrustig voor de onweer begint. "Ze voelen de veranderingen wel degelijk aankomen", zegt Frans. "Maar een wilde hond of wolf wordt niet onrustig en raakt zeker niet in paniek, die zoekt gewoon een veilige plek op."
-
Man zwaargewond na ongeluk op A58 bij Heerle, snelweg bij Roosendaal dicht
Een man is zondagavond zwaargewond geraakt bij een ongeluk op de A58 bij Heerle. Het slachtoffer zou volgens de politie uit de auto zijn gevallen, maar hoe dit precies is gebeurd, is niet duidelijk. De snelweg richting Roosendaal is dicht.
De man is met een traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. De helikopter landde op de snelweg.
De politie doet onderzoek. Hoe laat de A58 weer kan worden vrijgegeven, is ook niet bekend.
-
Wereldwijde hype nu ook in Drunen: bakery rave met koffie en croissants
Vroeg in de ochtend de dansvloer op met koffie en croissantjes. De zogeheten Bakery raves zijn wereldwijd een trend. En omdat Brabant dan natuurlijk niet achter kan blijven, werd er zondagochtend een gehouden in een bakkerij in Drunen.
Terwijl bakker Tijs Evers rondloopt met schalen versgebakken chocoladecroissants en koffiebroodjes, staan zijn gasten te dansen op de beats van een dj. Trots kijkt de bakker rond. "Dit is een nieuwe trend, overgewaaid uit Italië. 's Ochtends vroeg een rave, oftewel een disco, in een koffiebarretje of in een bakkerij."
De bakery rave is populair in wereldsteden als Parijs, New York en Amsterdam. Maar de bakker uit Drunen wil het ook eens proberen. "Tot laat in de avond doorzakken en de volgende dag een kater, dat wil toch niemand meer", legt Tijs uit. "Daarom kiezen wij voor de ochtend met een lekker koffietje en een croissantje. De dag goed beginnen, daar draait het om."
Aan het enthousiasme van zijn klanten zal het niet liggen. Judith neemt een slok van haar koffie en legt uit: "Ik vind dit misschien wel leuker dan op stap gaan. 's Avonds is de sfeer anders en zijn er vaak dronken mensen. In de ochtend ben je fris en fruitig en je kan de rest van de dag nog van nagenieten."
Daar is Bas het helemaal mee eens. "Ik ga ook graag naar festivals, maar dit is een keer iets anders. Een andere beleving, daar moet je bij zijn. Dit geeft een goede kick voor de rest van de dag."
De deuren van de bakkerij ging al om negen uur open voor de rave. Maar daarvoor stond er al een rij buiten van mensen die wel zin hadden in een feestje met lekkernijen. En als de dj er dan ook nog een Hollandse feestkraker ingooit, gaat het echt los.
De bakery rave past in een trend onder jongeren. Zij gaan liever wat vroeger op stap dan tot diep in de nacht.
En misschien wel het grootste voordeel van de bakery rave: je houdt er geen kater aan over. "Nee, we dansen vooral op koffie, thee, water en frisdrank. Een feestje hoeft niet altijd met veel alcohol. We pompen de beat nog even op en dan gaan we nog een paar uur lekker door."
-
Uitverkochte show onzeker, maar Joël Borelli blijft geloven in stadiondroom
Waar de concerten van Bij ons in Brabant in het PSV-stadion vrijdag en zaterdag bijna helemaal uitverkocht waren, is de situatie na de gedwongen verplaatsing naar maandag compleet anders. De kaartverkoop blijft vooralsnog achter en dat doet organisator en entertainer Joël zichtbaar pijn. Toch weigert hij zijn jongensdroom los te laten: "Het wordt hoe dan ook een geweldige avond."
Als hij zondag in het stadion zit, valt de teleurstelling van de afgelopen dagen hem even zwaar. "Die drie dagen voelen als drie weken", lacht de Eindhovenaar schamper. "Het was een rollercoaster van hoop, teleurstelling, euforie, verdriet en weer doorgaan. Ik ben een dromer en ik had zó gehoopt dat mensen dit geweldige feest zouden willen meemaken. Er zit zoveel liefde en werk in."
Het evenement zou op vrijdag en zaterdag in het Philips Stadion plaatsvinden, maar door de extreme hitte werd de vergunning van het evenement ingetrokken. De organisatie zette alles op alles om ticketkopers een alternatief te bieden en maandagavond 29 juni het feest alsnog te geven. Maar op zondagmiddag blijkt dat van de ruim 50.000 verkochte kaarten er slechts 14.000 zijn omgezet naar een ticket voor de maandag avond; een half gevuld stadion tot nu toe dus.
Joël pinkt een traantje weg aan de telefoon: "Ik besef me dat ik een zondagskind ben, dat er heel veel ellende is op de wereld en dat ik een geweldig gezin en geweldige vrienden heb." De zanger slikt even: "Maar ik voel me zó verplicht aan mezelf, aan dat menneke dat hier vroeger op de tribune droomde van een optreden, om toch uit te verkopen, maar zo ver zijn we nog niet."
Die emotie kwam zaterdagavond ongefilterd naar buiten. Nadat de verkoop van de nieuwe tickets stilviel, liep Joël nog één keer het lege stadion in. Hij ging alleen op het podium zitten en barstte in tranen uit. "Ik ben eigenlijk helemaal geen huiler, maar het kwam er gewoon uit."
Lang bleef hij niet alleen. Zijn producent kwam naar het stadion, zette een piano op het podium, haalde iets te drinken en belde de drummer. Even later stonden ze met een klein groepje muziek te maken in een verder volledig leeg stadion. Later sloten ook zijn kinderen aan. "Dat spontane optreden voelde eigenlijk veel groter door alles wat er was gebeurd", vertelt hij. "Mensen hebben vaak gewoon geen idee wat voor werk maar ook liefde hier in zit. Die avond hebben we gelachen en ging ik met een glimlach naar bed." Nu heeft hij nieuwe energie en zet hij alles op alles om meer tickets te verkopen.
Inmiddels is ongeveer de helft van het stadion gevuld. Dat is volgens Joël nog lang niet waar hij op had gehoopt, maar hij ziet kansen. "Ik merk dat veel mensen niet weten hoe het werkt. Sommigen denken dat ze met hun oude ticket gewoon naar binnen kunnen, terwijl ze hun ticket eerst moeten verzilveren voor de nieuwe datum. Ik hoop echt ze dat alsnog doen."
Hij neemt het de bezoekers in ieder geval niet kwalijk als ze er niet kunnen zijn. "Ik snap heus dat sommigen misschien op maandag iets anders hebben gepland, geen oppas hebben voor de kinderen of dinsdag vroeg moeten werken", zegt hij, al hoopt hij wel dat zijn enthousiasme mensen nog extra hun best laat doen. "Ik ben misschien niet zo'n realist, ik had gewoon gehoopt dat al die mensen die een kaartje hadden het feest ook op maandag zouden willen meemaken waar zo veel werk in zit, maar daar zijn we nu nog niet."
Joël zegt de zakelijke kant niet meer belangrijk te vinden: "We moeten zeker diep in de 20.000 kaarten verkopen om quitte te spelen, ik verwacht niet dat dat gaat lukken." Ondanks alles staat één ding voor Joël vast: de artiesten komen, de show staat en het publiek dat er wél is, krijgt alles wat hij in zich heeft. "Natuurlijk hoop ik dat het stadion de komende uren nog verder volloopt, maar iedereen die maandag komt, gaat een avond beleven waar we met ons hele hart voor hebben gewerkt."
-
Vrouw raakt gewond na vechtpartij bij strandtent in Best
Bij een strandtent aan de Ekkerswijer in Best zijn zondagavond twee groepen met elkaar op de vuist gegaan. De vechtpartij zou er volgens omstanders heftig aan toe zijn gegaan. Een vrouw raakte gewond en is naar het ziekenhuis gebracht.
De groepen kregen op het terrein ruzie en gingen vervolgens met elkaar op de vuist. Volgens omstanders liep dat al snel uit de hand.
Op de locatie is veel politie aanwezig om de groepen uit elkaar te houden en de rust terug te brengen. Wat er precies voorafging aan de vechtpartij is nog niet duidelijk.
-
Storm legt maisvelden door de hele provincie plat: 'Gebroken is klaar'
Door de hevige windstoten van zaterdagnacht zijn maisvelden over de hele provincie plat gewaaid. Omroep Brabant ontving veel foto's van de beschadigde velden. Boer Tiny Schepers uit Son neemt zondag de schade op en vreest voor een deel van zijn veld. "Als een plant helemaal gebroken is, is het afgelopen", baalt hij.
Wie zondag een ritje door het buitengebied maakt, ziet veel maisvelden die zijn plat gewaaid. Ook Jeroen Geerts viel de ravage op toen hij van Elsendorp naar Sint Anthonis reed en de maisplanten plat op veld zag liggen. Ook tussen Boxtel en Oisterwijk, in Schijndel en op veel andere plekken in Brabant is het een opvallend beeld.
Boer Tiny Schepers uit Son is zondag de schade op zijn maisveld aan het opnemen. "Daar richting het bos is het al wat minder. Maar meer het veld in ligt het allemaal om", vertelt hij. Een deel van het mais is enkel plat gewaaid, die kunnen nog omhoog komen. Andere planten zijn helemaal afgebroken.
"Als een plant gebroken is, is het afgelopen. Een deel komt nog wel omhoog dus die kunnen we gewoon aan het vee voeren", zegt de boer. Het mais moet eigenlijk nog tot september groeien. "Anders komt er geen kolf in."
Moeilijk inschatten
De boer vindt het lastig om een financiële inschatting te maken van de schade. "Dat kan ik nu echt nog niet zeggen, maar veel van de planten komen waarschijnlijk wel omhoog en zijn nog niet helemaal kapot", relativeert hij.Zaterdagnacht waren Tiny en zijn vrouw een stuk minder rustig. "We lagen op bed en mijn vrouw zei: ik ga snel alles dicht maken. Het was erg hard aan het waaien", blikt hij terug.
Ook voor andere boeren in de provincie was het tijdens de storm vrezen voor hun gewassen. Maar voor hen is het net zo goed een raadsel wat de precieze schade is. De komende weken moet blijken of de maisvelden zich herstellen.
-
Jeffrey Herlings rijdt uitstekend en wint ook in Portugal
Jeffrey Herlings won in Portugal al zijn vijfde GP van dit seizoen. De Nederlander won de tweede manche voor de klassementsleider Lucas Coenen, de eerste manche was de Belg te sterk. In het klassement blijft Coenen een ruime voorsprong behouden.
In de eerste manche was Lucas Coenen te sterk voor de concurrentie. Jeffrey Herlings eindigde als tweede, op ruime afstand volgde de Fransman Romain Febvre als derde. Calvin Vlaanderen uit Heeswijk-Dinther pakte de tiende plek. Kay de Wolf uit Eersel deed niet mee vanwege een blessure.
Herlings was in de tweede manche te sterk voor Coenen, die op ruim zes seconden achter de Brabander over de finish kwam. Opnieuw was de derde plek voor Febvre.
Herlings en Coenen pakken beiden 47 punten, waardoor de Belg comfortabel aan kop van het klassement blijft gaan. Het verschil met Herlings is 57 punten.
-
Woonboerderij in Haaren te koop: 'Sfeer van vroeger met moderne gemakken'
Ruim drieënhalve eeuw geschiedenis staat te koop aan de Belversestraat in Haaren. Met pijn in het hart zoekt Sandra Prudon een nieuwe eigenaar voor haar woonboerderij. Het was liefde op het eerste gezicht toen ze het pand zeven jaar geleden voor het eerst zag. "Ik voelde me er direct thuis."
Wat haar vooral aansprak, is dat in het pand uit 1670 de geschiedenis nog zo goed voelbaar en zichtbaar is: "Ik viel echt voor die mooie boerenvloer, die hoge nok en die houten gebinten." Een ander pluspunt was voor Sandra de ligging. "Je zit hier heerlijk rustig, net buiten het dorp. Ik heb inmiddels twee grote honden en die kunnen lekker loslopen op het erf."
Tot halverwege de vorige eeuw was het pand in gebruik als boerderij, vertelt Sandra. "Mijn buurman is hier geboren. Waar nu mijn woonkamer en keuken zijn, stonden toen nog de koeien. Dus het grootste deel was de stal. Het gezin zelf woonde met negen man op eigenlijk maar heel weinig vierkante meters."
De ouders van Sandra’s buurman verkochten de boerderij begin jaren zeventig aan een huisarts uit Oisterwijk. "Hij heeft het helemaal verbouwd tot woonhuis. Gelukkig deed hij dat wel met oog voor alle oude details. Daardoor heb je hier nog steeds de knusse sfeer van vroeger, maar dan wel met alle moderne gemakken."
"Maar ja, toen ik het kocht, was die verbouwing alweer een hele tijd geleden", vervolgt Sandra. "Dus moest er veel gebeuren. De slaapkamers, badkamer en keuken heb ik met hulp van lieve vrienden en professionals helemaal gerenoveerd en het huis heeft een nieuw rieten dak gekregen. Ook heb ik de tuin en de binnenplaats aangepakt. Er ligt nu een drainagesysteem voor als het veel regent."
Op het erf van de boerderij staat nog een bijgebouw en ook dat kreeg een flinke metamorfose. "Afgelopen winter heb ik daar de indeling veranderd, want die was heel onhandig. Ik heb het nu opgedeeld in drie delen: een zelfstandig appartementje, een garage en een werkplaats. Al met al is er echt heel veel gedaan."
Waarom de woonboerderij na al dat harde werken nu te koop staat? "Als het zou kunnen, zou ik hier zeker blijven wonen", zegt Sandra. "Ik ga het enorm missen, maar ik heb ander werk gevonden en het is te ver weg om heen en weer te reizen. Dat kost te veel tijd en dan moet ik ook nog alles hier in mijn eentje onderhouden." De verhuizing betekent een hele verandering. "Ik ga naar een nieuwbouwhuis, gelukkig wel in een rustig deel van een dorp en met een tuin voor de honden."
De woonboerderij staat te koop voor 950.000 euro. De woonoppervlakte is 194 vierkante meter en de perceelgrootte is 1.095 vierkante meter. Volgens Sandra heb je er veel mogelijkheden, zeker vanwege dat bijgebouw met gastenverblijf. "Dat maakt het bijvoorbeeld heel geschikt voor mensen met een wat ouder kind, want dat kan daar zelfstandig wonen. En het is ook ideaal voor mensen die voor hun ouders gaan zorgen of voor ondernemers die een kantoor bij huis willen."
-
Auto belandt in kanaal langs A59 bij Raamsdonk, man zwemt naar de kant
Een bestuurder is zondagmiddag op de A59 bij Raamsdonk van de weg geraakt en in het water beland. De auto reed eerst nog zo’n 100 meter door de berm, waarna het voertuig in het kanaal terechtkwam.
De bestuurder is in een ambulance nagekeken en was in orde.
De brandweer zocht met duikers in het water om zeker te weten dat er niemand anders in de auto zat. Andere slachtoffers werden niet aangetroffen.
Met een grote kraan is de auto uit het water gehaald en terug op de weg gezet. Het bergen duurde ruim anderhalf uur en zorgde voor een lange file op de weg.
-
Boek van overleden Esther en eerste bankoverval: dit gebeurde deze week
Van een bijzonder kleurboek dat is gemaakt ter nagedachtenis aan de 38-jarige Ester Welij uit Waalwijk tot een veroordeling voor een poging tot doodslag. Dit zijn de vijf verhalen die je deze week gelezen moet hebben.
Een 41-jarige man uit Breda is veroordeeld tot acht jaar celstraf voor poging tot doodslag op zijn vrouw. In januari 2025 mishandelde hij haar zo zwaar dat ze gereanimeerd moest worden en drie weken in coma lag. De vier kinderen van het stel waren bij de mishandeling aanwezig. Uit het onderzoek blijkt dat de vrouw al jaren slachtoffer was van fysiek en psychisch geweld, en dat Veilig Thuis meerdere keren meldingen kreeg. De rechtbank maakt zich zorgen over de toekomst: de vrouw heeft nog steeds een relatie met de man en voelt zich 'slachtoffer van het systeem'. Lees hier het hele verhaal.
Het Openbaar Ministerie hield een 77-jarige oud-burgemeester met spoed aan uit angst dat hij kinderen zou gaan misbruiken. Herman J., die tussen 1988 en 2011 burgemeester was van Vessem, Wintelre en Knegsel en later van Hendrik-Ido-Ambacht, zit vast voor bezit en verspreiding van kinderporno en ontucht met een jongere man. Op zijn apparaten werden 1036 fotos en videos met kinderporno gevonden, opgeslagen op zeven verschillende plekken. Daarnaast voerde hij expliciete chats over seksueel misbruik van kinderen. J. ontkent de meeste beschuldigingen en beweert dat hij 'naar het wereldje wilde kijken om het te begrijpen'. De officier van justitie eiste een jaar cel, waarvan vier maanden voorwaardelijk. De uitspraak volgt op 7 juli. Check het hier.
Dan naar Tilburg. Op 15 oktober 1965 vond daar de eerste echte bankoverval van Nederland plaats. Zes zwaarbewapende mannen van een Franse bende drongen het onbeveiligde kantoor van de AMRO Bank binnen en gingen er in ruim vijf minuten vandoor met 900.000 gulden en drie ton aan waardepapieren. De zogeheten 'Citroënbende' wist moeiteloos door de binnenstad te manoeuvreren en ontsnapte naar België, ondanks een achtervolging. De overval maakte pijnlijk duidelijk dat noch de banken, noch de politie voorbereid waren op dit soort criminaliteit. Veel omstanders dachten zelfs dat het om een studentengrap ging. De Tilburgse hoofdcommissaris eiste betere beveiliging van banken en zwaardere bewapening voor de politie. Lees zijn verhaal hier.
Ester Welij uit Waalwijk overleed op 7 april aan uitgezaaide borstkanker, slechts 38 jaar oud. Ze was razend populair op TikTok met haar account CreativEster, waarop ze aan duizenden volgers liet zien hoe je het mooiste kon kleuren met alcoholmarkers. Haar grote droom was een eigen kleurboek uitbrengen. Uitgeverij Lijn & Lus zette alles op alles: binnen vijf dagen lag haar boek 'Forever Friends' bij de drukker. Ester kon nog één plaat uit haar eigen boek inkleuren, maar het boek zelf heeft ze nooit in handen gehad. De eerste print ging mee in haar kist bij de crematie. Nu kleuren haar fans haar droom verder in. Hier lees je hun verhaal.
Tot slot staat een 59-jarige man uit Wijk en Aalburg terecht voor een verkrachting die 36 jaar geleden plaatsvond. In 1990 drong Willem V. een woning in Bodegraven binnen en verkrachtte een 14-jarig meisje. De zaak bleef lang onopgelost, tot er in Engeland een DNA-match opdook. Die match was weliswaar onterecht en het DNA mocht niet bewaard worden, maar dat gebeurde toch. De Nederlandse politie gebruikte dit spoor om V. te pakken te krijgen. Het slachtoffer, nu 50 jaar, vertelde in de rechtbank over de littekens die ze nog altijd met zich meedraagt. De officier eiste vier jaar cel, maar de advocaat vindt het DNA-bewijs ontoelaatbaar en vraagt om vrijspraak. De uitspraak volgt op 7 juli. Lees hier haar verhaal.
-
Juist groene nieuwbouwwijk heter dan gedacht: 'Moeten de zon beter weren'
Binnen één stad kan de temperatuur per wijk enorm verschillen. Wie denkt dat een moderne nieuwbouwwijk automatisch koeler is dan een versteende binnenstad, heeft het mis. Juist in relatief nieuwe Vinex-wijken zoals Grasrijk in Eindhoven, Dijkstraten in Best, de Groote Wielen in Rosmalen en Stepekolk in Helmond loopt de gevoelstemperatuur soms zelfs hoger op dan in stadscentra.
Steen houdt warmte vast, dat is waarom al jaren wordt opgeroepen om tegels uit je tuin te wippen. Nieuwe wijken worden daarom ontworpen met grasvelden, bomen, waterpartijen en brede straten. Toch blijkt in de praktijk dat het in die wijken relatief heet aanvoelt.
Volgens Bert Blocken, professor aerodynamica aan de Heriot-Watt University in Schotland, bepalen verschillende factoren hoe warm een wijk uiteindelijk wordt. Het creëren van schaduw steekt daar met kop en schouders bovenuit, blijkt uit groot Nederlands onderzoek uit 2010, waarbij hij betrokken was. Het advies van eerder deze weekom zonwering búíten op te hangen verbaast hem niets.
Dat belang van schaduw om het hoofd koel te houden, geldt volgens Blocken niet alleen voor woningen, maar voor hele wijken. Dat verklaart zelfs waarom de binnenstad soms minder heet aanvoelt dan een ruim opgezette nieuwbouwwijk. Hoewel het centrum bekendstaat als hitte-eiland door alle stenen en het asfalt, zorgen hoge gebouwen en smalle straten wél voor schaduw. Nieuwbouwwijken hebben dan wel veel groen, maar door de open opzet en jonge bomen met kleine kronen heeft de zon vrij spel. "Ja, groen is belangrijk", zegt Blocken, "maar het weren van de zon spant de kroon bij de strijd tegen de hitte."
Dat merken inwoners van de jarenzeventigwijk Sparrenburg in Rosmalen: "Er is veel ruimte, maar bijna alles wordt bedekt door bomen, als een natuurlijke parasol met ventilatie", zegt wijkbewoner Maarten Pinxten. Ook Mandy Waasdorp vindt het zelfs op de heetste dag van het jaar niet erg om buiten te zijn: "Door de vele schaduw kan ik makkelijk met de hond buiten wandelen." Een andere wijkbewoner komt regelmatig in de Groote Wielen, een nieuwbouwwijk verderop. "Een open wijk met veel bestrating, ik merk gewoon dat het daar een paar graden warmer is." Frodo Kuipers is zelfs lekker in de tuin aan het werk: "In de schaduw scheelt het echt tien graden, ik zou gemeenten adviseren overal hoge bomen te planten."
Groene struiken en bomen hebben nóg een rol, zegt Blocken. "Bomen en struiken die in goede staat zijn, verdampen veel water. Om te kunnen verdampen heeft water veel warmte nodig. Dat wordt onttrokken uit de lucht en zo koelt dat verdampingsproces de lucht dus af." Grote bomen hebben op die manier hetzelfde effect als tien airco's, stelt de professor.
Veel van die kennis is niet nieuw, toch ziet Blocken dat de bouwsector de conclusies maar mondjesmaat toepast. "De bouw is een traditionele sector. Wetenschappelijke inzichten worden niet altijd snel overgenomen. Eigenlijk luisteren bouwers nog te weinig naar bouwfysici en klimaatdeskundigen."
In Zuid-Europese landen zijn fonteinen en fijne watersproeiers veel gewoner. “Dat kennen we vooral van festivals. Veel mensen denken dat ze bedoeld zijn om de mensen nat te maken, maar de vochtdeeltjes onttrekken vooral warmte uit de lucht en zorgt daarmee ook voor koelere mensen", grinnikt Blocken. Ook in woonwijken kunnen vernevelaars of fonteintjes helpen, zeker als er geen plas of rivier dichtbij is. "Vernevelaars moeten wel altijd door professionals worden geïnstalleerd."
Ook de manier waarop de huizen gebouwd zijn maakt uit, benadrukt Blocken. "Nieuwe wijken hebben betere thermische isolatie in de gevels, daken en vloeren. Heel goed in de winter, want dan gaat de warmte minder snel naar buiten. In de zomer betekent dit dat de warmte die naar binnen komt via de grote ramen vervolgens gevangen zit."
Die warmte wordt dan aan de woning onttrokken met apparatuur, zoals airco's. "Maar die blazen weer warme lucht uit, waardoor de wijk meer kan opwarmen. Dat gaat in cirkeltjes rond, want als de wijk warmer wordt, moeten die airco's harder werken. Het zou beter zijn als we dit op een natuurlijke manier kunnen oplossen." Dat vindt ook Sparrenburgbewoner Mandy: "Door de bomen is het hier van nature een stuk koeler, ik heb geen airco nodig."
-
Heel veel bliksem in Brabant, voorlopig voor het laatst
De weerkundigen zijn zondag nog aan het rekenen of er afgelopen nacht een recordaantal bliksemontladingen is geweest. Een week geleden waren dat er in Nederland meer dan 188.000. Een ding is zeker en dat is dat Brabant flink getroffen is. De Zilster molen in Veldhoven raakte zwaar beschadigd en verder liggen straten en wegen bezaaid met takken en bladeren. Op een aantal plekken liggen complete bomen op wegen en tegen huizen.
Het ging goed tekeer zaterdagnacht stelt de weerman van Weerplaza zondag. "Tussen twee uur en halfvier is het echt even flink tekeer gegaan. Zeker in het oosten bij Den Bosch en Eindhoven waren enorm veel bliksemontladingen, veel wind en veel regenwater in korte tijd."
De weerman verwacht zondagavond iets meer bewolking en een enkel buitje, maar geen stevig onweer meer.
"Vandaag is het nog steeds broeierig warm, maar niet meer zo heet als de afgelopen dagen. We komen natuurlijk uit een uitzonderlijke hitteperiode, met temperaturen in Brabant meerdere dagen ruim boven 35 graden. dat zien we niet vaak in juni."
De komende dagen gaat er wel iets veranderen. De noordwesten wind voert koelere lucht aan. "Maar echt koel wordt het niet, ik denk 25 tot 27 graden. Zomers warm dus, maar met af en toe een beetje wind erbij is het een stuk aangenamer. Met misschien hier en daar een enkel buitje op woensdag."
-
Wielrenster Lieke Nooijen (24) pakt eerste nationale titel op de weg
De 24-jarige Lieke Nooijen uit Helmond is zondag voor het eerst in haar carrière Nederlands kampioen wielrennen op de weg geworden. De renster van Visma - Lease a Bike was na 118 kilometer op het heuvelachtige parcours rond Nijmegen de sterkste.
Mischa Bredewold liet zich als eerste van de favorieten zien, maar zij werd snel weer bijgehaald. Meerdere groepjes in verschillende samenstellingen probeerden vervolgens weg te rijden uit het peloton, maar elke poging werd lange tijd onschadelijk gemaakt.
Femke de Vries en Loes Adegeest pakten met minder dan 50 kilometer te gaan een halve minuut. Door het werk van SD Worx - Protime, de ploeg van titelverdedigster Lorena Wiebes, werd het duo weer ingelopen. Wiebes moest even later echter zelf lossen. Twaalf rensters namen vervolgens een voorsprong van een minuut op een groep met onder meer Wiebes en Marianne Vos, maar ook die kopgroep werd weer bijgehaald.
Markus en Nooijen slaan gat
Femke Markus, ploeggenote van Wiebes, en Nooijen sloegen op ongeveer 25 kilometer van de streep toe en reden samen weg uit de kopgroep. De twee werkten goed samen en hadden bij het ingaan van de laatste lokale ronde een voorsprong van ongeveer een minuut op drie achtervolgers.Op de oplopende finishstraat ging Markus als eerste aan, maar Nooijen bleek over de sterkste sprint te beschikken en snelde haar concurrente overtuigend voorbij.
Met de overwinning verovert Nooijen haar eerste nationale titel op de weg. De komende twaalf maanden rijdt de Helmondse in de rood-wit-blauwe kampioenstrui.
-
Vrouw rijdt meerdere hekken uit de grond en belandt in middenberm in Breda
Een vrouw is zondagmiddag in de middenberm beland, nadat zij de macht over het stuur verloor op de Westerparklaan in Breda. Ze reed meerdere hekwerken uit de grond en haar auto is zwaar beschadigd.
Hoe de vrouw de macht over het stuur verloor, is niet duidelijk. Ze reed bij het ongeluk meerdere hekwerken uit de grond die op het wegdek belandde. Twee mannen die het ongeluk zagen gebeuren, aarzelden geen moment en verwijderden de omvergereden hekken van de weg.
De vrouw is gecontroleerd in de ambulance op mogelijk letsel. Voor zover bekend hoefde zij niet mee naar het ziekenhuis. Het overige verkeer kon door de actie van de mannen passeren. Een bergingsbedrijf heeft het zwaar beschadigde voertuig getakeld. De gemeente is op de hoogte gebracht van de schade aan de middenberm en de vernielde hekken.
-
Stormschade in beeld: van brandende daken tot omgewaaide bomen
De storm die in de nacht van zaterdag op zondag over Brabant trok heeft op veel plaatsen voor overlast gezorgd. Bliksem sloeg in bij huizen waarna brand ontstond en de brandweer had het ook nog eens druk met veel omgewaaide bomen. Bekijk hieronder de meest indrukwekkende foto's en video's.
Auto onder een boom in Oisterwijk.
Een rietenkap van een woning in Beek en Donk vloog, in brand.
In Eindhoven viel een boom op een fietspad.
Een auto liep flinke schade op in Tilburg.
Brand in een woning in Geldrop.
Opruimen van stormschade in Geldrop.
Een boom waaide tegen een huis in Diessen.
Een auto botste tegen een omgevallen boom in Dongen.
Brand in een woning in Helmond.
Boom op auto in de Kardinaal van Enkevoortstraat in Tilburg.
Bomen versperren de weg in Vught.
-
Man (35) die zaterdag uit zwemplas in Vught werd gehaald, is overleden
De 35-jarige man uit Tilburg die zaterdagmiddag uit recreatieplas de IJzeren Man in Vught werd gehaald, is overleden. Dat meldt de politie zondag. De man werd buiten bewustzijn uit het water gehaald en gereanimeerd, maar overleed een dag later.
De man was zaterdag samen met zijn vrouw en kind aan het zwemmen in het onbewaakte, gratis deel van de recreatieplas. Hij raakte tijdens het zwemmen vermist en werd volgens omstanders na ongeveer tien minuten door andere zwemmers uit het water gehaald.
Omstanders begonnen direct met reanimeren, waarna ambulancepersoneel de hulpverlening overnam. Ook een traumahelikopter kwam ter plaatse. Het incident gebeurde op een druk moment bij de recreatieplas en werd door veel bezoekers gezien.
-
Eigenaar aangeslagen na storm die Zilster molen verwoest: 'Weer opbouwen'
“Toen ik naar buiten kwam, miste ik de molenkap.” Met deze nuchtere woorden beschrijft eigenaar Janus Kerkhofs het moment waarop hij zaterdagnacht ontdekte dat de zware storm de complete kap en het wiekenkruis van de Zilster molen in Veldhoven had afgerukt. De monumentale molen uit 1858 raakte daarbij zwaar beschadigd.
De familie Kerkhofs is al sinds 1912 eigenaar van de molen en is gewend om bij extreem weer gelijk te controleren of alles nog vastzit. Maar dit keer was de schade meteen duidelijk en ingrijpend.
“Het ging hier gigantisch tekeer. Toen ik buiten kwam en ik zag dat de kap weg was, dacht ik: waar is die gebleven? Toen bleek hij aan de achterkant te liggen. De hele kap is eraf gewaaid, met het wiekenkruis en alles”, zei Kerkhofs zondagmorgen.
De kap belandde uiteindelijk op het atelier van Severinus, waar doordeweeks mensen met een beperking werken. “We hebben veel geluk gehad dat er geen mensen waren”, stelt de eigenaar.
Wonder boven wonder vielen tijdens de storm er geen gewonden door afvallende delen van de molen. In de omgeving ontstond wel schade aan woningen en auto’s door de hevige storm en rondvliegende delen.
Ondanks de verwoesting blijft Kerkhofs strijdbaar. De molen is verzekerd en er wordt gekeken naar herstel. “Hij wordt zeker weer opgebouwd, als het tenminste te betalen is.”
Veel bekijks
De omwonenden van de molen reageren zondag vol ongeloof. Heel veel mensen zijn wakker geworden van de herrie door het noodweer. Omdat de herrie zo groot was, hadden maar weinig mensen in de gaten dat de molen instortte.Burgemeester Marcel Delhez stond zondagmorgen ook vol ongeloof naar de puinhoop te kijken. Ook hij was door de storm heen geslapen. De burgemeester is blij dat er niemand gewond is geraakt. "Ik hoop dat de molen herbouwd gaat worden."
-
Volgende stop voor Oranjebus is Mexico: 'Echt te gek, ze omarmen ons'
Was Nederland tweede geworden in de poule op het WK Voetbal, dan had de Oranjebus een klein(er) stukje hoeven te rijden van Kansas City naar Houston. Maar als poulewinnaar wacht in de nacht van maandag op dinsdag Marokko in het Mexicaanse Monterey. Een rit van zo'n 1800 kilometer voor de Oranjebus.
De Oranjemars van de supporters van het Nederlands Elftal, voorafgaand aan de wedstrijden van Oranje op het WK Voetbal veroveren Amerika. Bij de laatste wedstrijd liepen zo'n 15.000 aanhangers van Oranje mee en zelfs de burgemeester van Kansas City omarmde Oranje.
Helemaal vooraan elke Oranjemars rijdt de inmiddels befaamde Brabantse Oranjebus. Na drie wedstrijden op Amerikaanse bodem, wacht er nu toch een flinke verplaatsing. Door de groepswinst van Oranje wacht nu in duel in het Mexicaanse Monterey.
Kan de bus wel 1800 kilometer aan?
Waar de spelers dit doen met het vliegtuig, moet de Oranjebus de afstand over de weg afleggen. "Kan de bus die 1800 kilometer wel aan? ", vraagt Omroep Brabant-dj Mark Versteden aan Luc de Liefde van de Oranjebus. "We hebben drie monteurs in de bus zitten. Dus het zal wel goed komen", vertelt Luc lachend.Dat de volgende stop in Monterey ligt en niet in het dichterbij gelegen Houston maakt voor Luc niets uit. "We doen er drie dagen over om daar te komen. Want ook in Mexico hebben we een Oranjemars met de bus, als alles goed gaat. Wij vinden Mexico wel een belevenis. Wij gaan daar met alle egards ontvangen worden", weet Luc al.
Gouverneur begeleidt Oranjebus mee over Mexicaanse grens
"De Amerikaanse politie begeleidt ons tot aan de grens en daar worden we overgenomen door de Mexicaanse politie. En we kunnen zo de grens over. De gouverneur daar stapt bij ons op de bus en die neemt ons mee de grens over. Met alle toeters en bellen staan ze ons op te wachten en dat wordt weer een feestje."Een feestje zoals dat de afgelopen weken ook in Amerika was, voorspelt Luc. "Het is echt niet normaal. we krijgen petjes, sjaals, eten en drinken. Net kwam er nog iemand een schilderij aanbieden van de bus. Die had ie in drie dagen geschilderd. Echt te gek. Ze omarmen ons. Ze vinden het fijn dat wij vreugde brengen. dat hebben ze schijnbaar nodig."
-
Verzekeraars: vooral meldingen over schade door bliksem en hagel
Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
Volgens de verzekeraars loopt het aantal meldingen na het noodweer nog niet sterk op, omdat stormschade niet altijd direct wordt ontdekt. Het algemene beeld is vergelijkbaar met dat van vorig weekend, al werden er nu meer lokale hagelbuien gezien.
De verzekeraars verwachten dat in de komende dagen nog meer meldingen binnenkomen, omdat schade aan woningen en eigendommen soms pas later zichtbaar wordt. "We adviseren klanten daarom om hun woning en directe omgeving goed te controleren. Let bijvoorbeeld op verschoven dakpannen en zorg dat de dakgoot vrij is om waterschade bij een volgende bui te voorkomen."
-
Zware onweersbuien teisteren Brabant: woningbranden en stormschade
Een groot deel van de provincie is zaterdagnacht getroffen door zware buien met fel onweer, veel regen in korte tijd en harde windstoten. Op meerdere plekken kwamen meldingen binnen van woningbranden en stormschade.
Onweersflitsen verlichtten de hemel vanaf een uur of twee zo'n beetje non-stop. Zware windstoten en de hevige regenval maakten het plaatje compleet. Met op sommige plekken flinke gevolgen: er braken woningbranden uit en op allerlei plekken ontstond stormschade.
Bij het weerstation in Eindhoven werden windstoten van 90 kilometer per uur gemeten.
Brand door blikseminslag
Onder meer in Dongen, Oss, Helmond, Den Bosch, Heesch, Beek en Donk en Geldrop brak brand uit in huizen. Vermoedelijk door blikseminslag.
De brand in Helmond brak uit in het dak van twee woningen aan de Dennehoutstraat. De brandweer rukte met groot materieel uit om het vuur te bestrijden. In Beek en Donk vloog aan de Biezenweg een rieten kap in brand.Stormschade op tientallen plekken
De brandweer kreeg in korte tijd tientallen meldingen binnen van stormschade. Onder meer vanuit de omgeving van Tilburg, Hoogeloon, Eindhoven, Someren en Son en Breugel.Het gaat onder meer om schade door afgebroken takken en omgewaaide bomen. Ook zijn daken beschadigd geraakt.
De meldkamer van de brandweer in Midden- en West-Brabant kreeg zoveel meldingen in korte tijd dat in een brandweerkazerne een extra meldkamer werd ingericht.
Bomen op en tegen auto's en huizen
Ook Valkenswaard werd flink getroffen. De korte maar hevige storm zorgde voor omgewaaide bomen die op auto's terechtkwamen, verkeershekken die dwars op de weg lagen en fietsen die massaal omver werden geblazen.In Geldrop brak een boom een de Nuenenseweg. Deze viel op het dak van een huis. Een gespecialiseerd bedrijf werd ingeschakeld om de boom van het dak te halen.
In Dongen botste een auto op een boom die tijdens het noodweer omwaaide en in Veldhoven kwam de bovenkant van een monumentale molen uit 1858 naar beneden. Dit leverde ook schade op aan huizen en auto’s in de buurt. De molenaar wist niet wat hij zag toen hij zaterdagnacht aankwam om de schade te bekijken.
Code oranje ingetrokken
De zware buien waren al voorspeld. Daarom had het KNMI code oranje afgekondigd. Rond vier uur 's nachts werd dat weeralarm voor Brabant afgeschaald. Wel geldt nog code geel vanwege de aanhoudende hitte.Eerder in de avond en nacht veroorzaakten buien op andere plekken in het land ook al problemen.
Problemen op het spoor
De stormschade veroorzaakte zondagochtend wel nog overlast op het spoor, omdat daar veel bomen en takken op waren beland. Op meerdere plekken reden daardoor minder treinen. Onder meer op de trajecten Den Bosch-Utrecht, Breda-Tilburg, Tilburg-Eindhoven en Eindhoven-Venlo. De problemen werden in de loop van de ochtend opgelost. -
Buurman van hockeyclub is overvliegende ballen beu en eist trainingsverbod
De buurman van hockeyclub Zwart-Wit in Breda is de overlast van ballen in zijn tuin helemaal beu. Hij vreest dat iemand een keer een harde hockeybal op zijn hoofd krijgt en eist maatregelen. Samen komen ze er niet uit en dus stonden beide partijen deze week voor de rechter.
En dat beide partijen er niet uit komen, werd meteen duidelijk tijdens het kort geding. Aan de rechterkant van de zaal zat de buurman met zijn advocaat en links de voorzitter van Zwart-Wit met maar liefst twee advocaten. Van enige toenadering was absoluut geen sprake, laat staan van enig begrip.
De sfeer was stekelig en de advocaten van de hockeyclub gingen er hard tegenin. Ze slaagden erin om zo’n beetje alles te pareren wat de buurman de club voor de voeten werpt.
Zijn eis is simpel: train niet meer op het zuidelijke deel van het hoofdveld. Dat zorgt voor de meeste overlast, omdat er dan ook over de breedte van het veld wordt gespeeld en zijn huis bij een training dan pal achter een tijdelijk doel op de zijlijn staat.
Maar waar je zou denken dat een hockeyclub sportief is en even meedenkt, deden de advocaten en de voorzitter er alles aan om de bezwaren van de buurman onderuit te halen. Het tellen van de ballen klopte niet, er was geen overlast aan geen enkele kant van het veld en van schade hadden ze bij de club nog nooit gehoord.
De Bredase en Nieuwginnekense Mixed Hockey Club Zwart-Wit zit al sinds 1931 aan de Reeptiend in het Bredase Mastbos en nooit was er een probleem, betoogde een van de advocaten. Maar sinds 2024 wel, omdat de buurman, die zelf al veertig jaar pal naast het hoofdveld woont, de overlast nu ineens beu is.
De manier waarop de buren met elkaar omgingen in de rechtszaal doet vermoeden dat er veel meer speelt dan alleen wat ballen over het hek. De club wil de buurman niet meer op hun terrein zien en vermoedt zelfs dat hij ballen van het terrein meeneemt om er emmers mee te vullen als bewijs. Ook vonden ze het bijvoorbeeld niet kunnen dat de buurman foto’s had gemaakt waarop jeugdleden stonden. Kwalijk, zo schetsten de advocaten.
De club heeft genoeg gedaan, zo betoogden de advocaten en de voorzitter, die eigenlijk geen probleem zagen. De trainers en spelers zijn goed geïnstrueerd en een verbod om op het zuidelijke deel van het hoofdveld te trainen leidt er alleen maar toe dat meer jeugd ’s avonds moet gaan trainen. Dus daar willen ze niet aan meewerken.
Voor restaurant De Kogelvanger dat recht achter het doel ligt aan de Reeptiend wordt het hek verhoogd naar 7,5 meter, maar dat ziet de eisende buurman niet als een eventuele oplossing. Dan heeft hij het gevoel dat hij in een gevangenis moet leven, zoals jeugdinrichting Den Hey-Acker even verderop. Hij denkt met een trainingsverbod alles te kunnen oplossen.
Maar hij had zijn eis niet heel goed onderbouwd. Hij had in de loop der jaren een aantal emmers vol ballen verzameld, maar niet duidelijk werd wanneer die over het hek zijn gevlogen of waar die precies waren beland. Ook kwam de buurman met ongedateerde foto’s en meldde hij ineens schade aan auto en caravan, waar niemand bij de club ooit van had gehoord. Tien ballen telde hij in 2025, zo had hij in een Excelsheet bijgehouden. Andere getallen had hij niet.
De rechter kreeg het niet voor elkaar om beide partijen een beetje naar elkaar toe te laten bewegen. Er vond nog wel een kort gesprek op de gang plaats, maar de uitkomst was dat de rechter toch echt een oordeel moet vellen over deze burenruzie. Dat doet ze op 9 juli.
-
Heftige beelden: zo stortte de molen in Veldhoven in door de hevige storm
De monumentale Zilster molen in Veldhoven is door de storm van zaterdag op zondag helemaal verwoest. Op bewakingscamera's is te zien hoe de storm te keer ging en de hele bovenkant van de molen instortte.
Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen te restaureren valt. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij in een eerste reactie. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
De molen stamt uit 1858 en is al meer dan honderd jaar familiebezit.
-
Ester (38) overleed vlak voor ze haar droom kon verwezenlijken
Met tranen in zijn ogen zet Jago de spullen van zijn vrouw Ester klaar op tafel. Ze was razend populair met haar TikTok-account CreativEster, waarop ze aan duizenden volgers uitlegde hoe je zo mooi mogelijk kon kleuren. Vakkundig zet Jago al haar kleurgerei precies neer zoals zij het altijd wilde hebben. Maar nu voelt het klaarzetten van haar spullen vreemd, maar bovenal hartverscheurend. Zijn grote liefde zal hij er nooit meer zien kleuren aan zijn keukentafel. Ester Welij overleed op 7 april aan de gevolgen van uitgezaaide borstkanker. Ze werd maar 38 jaar oud.
In een hoek van de kamer staat nog altijd haar kar vol kleurgerei: alcoholmarkers, acrylstiften, gelpennen en stapels kleurboeken. Alles ligt keurig op kleur. “Ester was een perfectionist”, vertelt Jago. “En dat zag je terug in alles wat ze maakte.”
Ester deed aan cozy colouring: het inkleuren van eenvoudige tekeningen met alcoholmarkers. Als Jago door de kleurboeken van Ester heen bladert, komt haar talent tevoorschijn. Simpele tekeningen toverde ze om tot sprookjesachtige afbeeldingen met schaduwen, glitters, diepte en kleur. Ze liet geen plekje papier onbenut. “Ze kon echt toveren met die markers”, zegt Jago. “Hiernaar kijken vind ik heel moeilijk. Kon ik het allemaal maar terugdraaien.”
Ruim anderhalf jaar geleden begon Ester haar werk te delen op TikTok. Ze was door haar ziekte gestopt met werken op een kinderdagverblijf en zocht iets om haar dagen mee te vullen. Kleuren gaf haar rust en plezier.
“Het deed me heel goed om te zien dat ze zoveel geluk haalde uit het kleuren en haar TikToks. Omdat ik wist dat ze verder niets meer kon. Dit was het enige waar ik haar echt gelukkig mee kon maken. En daar doe je alles voor”, vertelt Jago.
Haar account groeide snel en al gauw had ze tienduizenden volgers online. Soms kwam ze zelf in beeld, maar vaak hoorden volgers vooral haar herkenbare, opgewekte stem. “Daar kan ik nu nog niet naar luisteren”, zegt Jago, met tranen in zijn ogen. “Dat komt nog te hard binnen.”
Wanneer Ester in de woonkamer aan het filmen was, leefde het hele gezin even om haar heen. “We hebben drie kinderen. Als Ester live was, was iedereen stil. Het was een stukje geluk dat we haar gaven.”
De borstkanker zaaide uit naar haar botten en hersenen. Jago vertelt hoe hij Ester steeds zwakker zag worden: “Ik zette alles voor haar klaar, want ze was zo zwak dat ze alleen nog haar stiften vast kon houden. Maar ze bleef kleuren.”
Ook Esters volgers wisten van haar ziekte af. Hun steun deed haar goed. “Ze bleef altijd positief en lief tegen iedereen online. Ze wilde anderen inspireren om ook in moeilijke tijden iets moois te blijven zien.”
Ester had nog één grote wens en dat was haar eigen kleurboek uitbrengen. Na talloze afwijzingen van uitgeverijen belde Ester met haar laatste krachten met uitgeverij Lijn & Lus.
“Toen duidelijk werd dat ze ziek was en dat er haast bij was, hebben we alles op alles gezet. Binnen vijf dagen lag het boek bij de drukker”, vertelt Sharina van Lijn en Lus.
Ester kon nog één losse plaat uit haar boek inkleuren: een beertje in een hangmat in het bos. Een tweede, nachtelijke versie bleef onaf. Jago houdt de half ingekleurde plaat vast. “Dat is niet meer gelukt. Ze kon niet meer. Maar ik vind het mooi dat ik deze laatste kleurplaat van haar heb.”
Het boek zelf heeft Ester nooit meer in handen gehad. De eerste print ging mee in haar kist bij de crematie. “Zo heb ik het haar toch nog mee kunnen geven”, zegt Jago.
In haar boek Forever Friends beleven beertje Mishka en kuiken Lulu samen kleine momenten. “Ze genieten van de kleine dingen”, vertelt Jago. “Dat is wat Ester wilde meegeven.”
Nu kleuren haar fans haar droom verder in. Jago probeert online iedereen te complimenteren die in Esters boek kleurt. “Ik vind het prachtig om te zien, maar ook moeilijk. Ik weet hoe graag zij dit zelf had willen meemaken.”
Thuis probeert hij met zijn kinderen door te gaan. “We hebben elkaar nog en proberen mooie momenten te maken en haar te herinneren. In alles hier in huis vind ik Ester terug. Zo voelt ze soms toch dichtbij.”
Jago bladert nog eens door het werk van Ester en er verschijnt een glimlach op zijn betraande gezicht. “Ze heeft mij een beter mens gemaakt. Ester was een soort engel die bij ons is geweest.”